GR10 - bergwandelen, voettocht, wandelen, bergwandeling, trektocht, GR-10, wandeling, wandelgids, doorgaande tocht - Grande Randonneé 10 , Kurt Tucholsky, een Pyreneeenboek, Gustafsson, streekwijn, streekwijnen

hoogtelijnen.nl        digitaal magazine over kunst, natuur, mens en politiek         de voet (frankrijk)

GR10 - bergwandelen, voettocht, wandelen, bergwandeling, trektocht, GR 10, wandeling, wandelgids, doorgaande tocht - Grande Randonneé 10 , Kurt Tucholsky, een Pyreneeenboek, Gustafsson, streekwijn, streek

voetreis door de pyreneeën

van zee tot zee in vijftig etappes    -    leidraad: de ‘GR-10’

deel 4-b: haute-ariège (ariège)

© anne lever   -   fotografie zomer 2006   -   eerste versie: 01 12 06  -   laatste update: 20 07 09

Lopen van de Atlantische Oceaan naar de Middellandse Zee

Voetreis door de Pyreneeën vormt het hoofdbestanddeel van een Hoogtelijnen-katern over trektochten door de Pyreneeën.  Centraal in deze achtdelige serie staat de lange-afstandswandeling ‘GR-10’, die loopt van de Atlantische Oceaan (Hendaye, aan de Golf van Biscaje) naar de Middellandse Zee (Banyuls, aan de Côte Vermeille). De honderden foto’s met bijschrift maken het mogelijk de tocht van dag tot dag te volgen.

Op de hoogte blijven?

De e-Nieuwsbrief van Hoogtelijnen

verschijnt  ongeveer 1 x p. kwartaal.

Mail naar contact@hoogtelijnen.nl

en vermeld:

‘aanmelden Nieuwsbrief Hoogtelijnen’.

Deel 4-b (Haute-Ariège) bevat foto’s & informatie over het traject vanaf Port de Saleix (= tussen punt 8 en 9 op het kaartje hieronder) en Merens-les-Vals / Ax-les-Thermes (= bij punt 12 op het kaartje).

Kaart van de Ariège

Bij elke foto op deze webpagina staat het dichtsbijzijnde punt op de kaart vermeld, evenals het etappe-nummer volgens de indeling van de Nederlandse GR-10 gids van Ton Joosten.

(De kaart is afkomstig van de omvangrijke Franse GR-10-website www.balades-pyrenees.com.)

8 aug. 2006  -  Uitzicht over de Etangs de Bassiès. Tien minuten voor een hevige onweersbui komt nog even de zon door.

(GR-10 etappe 35)   -   (Kaart: linksonder punt 9)

9 aug. 2006  -  Refuge de Bassiès (1650 m.) in de ochtend, met in de kleine vlakte het beekje dat de bovenste Etangs voedt.

9 aug. 2006  -  Enkele van de lager gelegen Etangs de Bassiès, in oostwaartse richting (vooruit) genomen.

9 en 10 aug. 2006  -  Oude paden voor (l) en voorbij (m) Auzat. Rechts de stille dorpsstraat van Goulier (1110 m.).

(Alternatief voor GR-10 etappe 35 en 36, namelijk een route via Auzat.  Goulier is de aankomstplaats van etappe 36 en de start van etappe 37: Goulier - Siguer)    (Kaart: tussen punt 9 en 10)

10 aug. 2006  -  Terugblik op Auzat (± 730 m.), zichtbaar op het diepste punt van de vallei, rechtsachter de hoge rotspunt. Links van deze rotspunt de grote fabriek in Auzat en daarvoor – hoger gelegen – het dorpje Olbier.

(GR-10 etappe 37   -   Kaartje: tussen punt 9 en 10)

10 aug. 2006  -  Links een straatje in Siguer (740 m.) met achter de auto het maison des Comtes de Foix uit de zeventiende eeuw. Rechts het kerkpleintje van Gesties (960 m.).

(Siguer is de aankomstplaats van GR-10 etappe 37 en de start van etappe 38: Siguer – Cabane de Clarans)    (Kaart: punt 10)

10 aug. 2006  -  Ruïne van een huisje boven Gesties: een karakteristiek beeld voor de hele Ariège.

(GR-10 etappe 38  -   Kaart: punt 10)

10 aug. 2006  -  Avond op de Col de Gamel (1392 m.)

(GR-10 etappe 38  -   Kaart: tussen punt 10 en 11)

11 aug. 2006  -  Ochtendlicht strijkt langs de Crete de la Bède.

11 aug. 2006  -  Het pad van de GR-10 naar de Pla de Montcamp (1904 m.)

(GR-10 etappe 38  -   Kaart: bij punt 11)

11 aug. 2006  - Terugblik naar het westen vanaf de helling van de Pla de Montcamp, met het dorpje Lercoul (GR-10-etappe 37).

11 aug. 2006  - Een foto zonder woorden.

11 aug. 2006  - Vooruitblik naar het zuid-oosten vanaf de Pla de Montcamp (1904 m.)

(GR-10 etappe 38  -   Kaart: bij punt 11)

11 aug. 2006  - Terugblik naar de helling met Cabane de Balledreyt (1600 m., zichtbaar op eenderde van onder en net even links van het midden van de foto). Geheel rechtsboven de Pic du Col Taillat (1958 m.). De Gr-10 komt van even onder deze pic, daalt af naar de cabane en dan verder naar – buiten beeld - het dal met de Jasse de Sirbal (1350 m.). De foto is genomen na de daarop volgende klim, nl. op de Col de Sirmont (1693 m.).

(GR-10 etappe 38  -   Kaart: punt 11)

11 aug. 2006  - Links de verwaarloosde Cabane de Clarans (1100 m.) en rechts bivak op het veld bij de cabane in het verlaten dal van de Astan.

(GR-10 aankomstplaats etappe 38 en start etappe 39: Cabane de Clarans – Refuge de Rulhe  -   Kaart: punt 11)

13 aug. 2006  - Terugblik: ochtend bij Cabane Artaran (1695 m.). Achter de cabane het dal van de Astan.

(GR-10 etappe 39  -   Kaart: punt 11)

13 aug. 2006  - Uitzicht noordwaarts vanaf omgeving Station de ski de fond de Beille.

(GR-10 etappe 39  -   Kaart: rechts van punt 11)

13 aug. 2006  - Het Plateau de Beille (± 1900 m.)

13 aug. 2006  - Voorbij het Plateau de Beille: de Gr-10 loopt over de rotstpunt die rechtsboven te zien is en vervolgens over col en kam daarachter tot linksboven op de foto (± 2250 m.)

(GR-10 etappe 39  -   Kaart: tussen punt 11 en 12)

13 aug. 2006  -  Vooruitblik op de Crête des Isards: de GR-10 volgt deze kam van rechts naar links, grotendeels aan de steile en rotsige achterzijde.

13 aug. 2006  -  Zicht op het dal van de Rieutort vanaf de Crête des Isards. Rechtsboven, net voor de plaats waar in het dal de eerste bomen zichtbaar, ligt de Cabane de Rieutort (zie detail hieronder, met blauw dak temidden van rotsen).

13 aug. 2006  - Aan het einde van de Crête des Isards is er zicht op de grassige

Col de Terre Nègre (2304 m.)

(GR-10 etappe 39  -   Kaart: tussen punt 11 en 12)

13 aug. 2006  - Vanaf de Col de Terre Nègre (2304 m.) zicht op de Refuge du Rulhe (2185 m.) en daarachter een doorkijk naar Andorra.

(GR-10 etappe 39  -   Kaart: tussen punt 11 en 12)

13 aug. 2006  - Vanaf Refuge du Rulhe zijn – in zuidelijke richting – het Etang l‘ Estangol en het Etang de Joclar te zien. De berg rechts ervan is de Pic negre de Juclar (2627 m.). De bergen op de achtergrond liggen in Andorra.

(GR-10 aankomst etappe 39 en start etappe 40: Refuge du Rulhe – Mérens-les-Vals -   Kaart: tussen punt 11 en 12)

13 & 14 aug. 2006  - Links Refuge du Rulhe, rechts bivak nabij de refuge – mist in de vroege ochtend.

14 aug. 2006  - Het begin van een traject door een woest rotsblokkenlandschap, hier met vooruitblik (oostwaarts) op de Col des Calmettes (2318 m.).

(GR-10 etappe 40  -   Kaart: links van punt 12)

14 aug. 2006  - In de omgeving van de Col des Calmettes.

14 aug. 2006  - In de omgeving van de Col des Calmettes, uitzicht naar het westen.

14 aug. 2006  - Klauteren in de omgeving van de Col des Calmettes.

(GR-10 etappe 40  -   Kaart: links van punt 12)

14 aug. 2006  - Terugblik (westwaarts) richting de Col des Calmettes – te zien op een derde van boven en een derde van rechts, bovenaan de grote puinhelling en net links van de wolkenflarden. De GR-10 daalt af vanaf deze col tot ongeveer ter hoogte van het meer en gaat dan, soms zeer steil, omhoog tot het punt waar deze foto is genomen: de Crête de la Lhasse (zie volgende foto).

14 aug. 2006  - De Crête de la Lhasse (2439 m.) – foto genomen in noordelijke richting.

14 aug. 2006  - De Crête de la Lhasse in noordoostelijke richting: de GR-10 volgt de crête nog even, om daarna naar rechts af te buigen. Mérens-les-Vals, het eindpunt van deze etappe, ligt 1400 meter lager dan de crête.

(GR-10 etappe 40  -   Kaart: links van punt 12)

14 aug. 2006  -  Afdaling naar het dal van de Ruisseau de Mourguillou. Op de achtergrond is nu het Carlit-massief zichtbaar (zie deel 5-a van deze serie op hoogtelijnen.nl).

14 aug. 2006  - De Ruisseau de Mourguillou met - op ongeveer 1650 meter - de Estagnol de Comte (d.i. de verbreding van het beekje).  De GR-10 loopt langs de beek (naar links) en daalt dan verder af naar het erachter gelegen dal en komt daar uit in Mérens.

14 aug. 2006  - Mérens-les-Vals, een dorpje dat alleen niet slaapt vanwege de constante stroom auto’s: de N20 richting Andorra en Spanje loopt dwars door het dorp.

(GR-10 etappe 40  -   Kaart: punt 12)

Tot nu toe volgt de indeling van de Pyreneeën-reportage op hoogtelijnen.nl strikt de departementale indeling.

Omdat de pagina van dit deel 4-b (Haute-Ariège) tot aan Mérens al veel foto’s bevat, is er voor gekozen om het traject tussen Mérens-les-Vals en de grens met de Oostelijke Pyreneeën (zo’n anderhalve dag lopen) op te nemen in het volgende deel.

-> Naar het aansluitende deel 5-a  Oostelijke Pyreneeën: Carlit – Cerdagne - Géant  <-

Meer weten over de Pyreneeën op Hoogtelijnen?

->  Ga naar Pyreneeën-startpagina

of klik een item aan in de linkerkolom (onderaan)

Op de hoogte blijven?

stuur dan een e-mail aan contact@hoogtelijnen.nl en vermeld:

‘aanmelden mailinglist Hoogtelijnen’.

www.hoogtelijnen.nl  -   wandelingen en voettochten  -   contact@hoogtelijnen.nl