wandelen noordholland lopen  trein gooi vechtstreek waterland zaanstreek duinen hei strand polders polder kennemerduinen kennemerland omgeving amsterdam dagwandeling

hoogtelijnen.nl   digitaal magazine over kunst, natuur, mens en politiek   de voet (nederland)

wandelen noordholland lopen trein gooi vechtstreek waterland zaanstreek duinen hei strand polders polder kennemerduinen kennemerland omgeving amsterdam dagwandeling

polder & rivier - plassengebied - landgoederen - bos & hei

hollandsche rading - zonnestraal - loenen - nieuwersluis

IMG_1932 350  IMG_1826 350.jpg  IMG_1877 ROT 250.jpg  IMG_1851 250.jpg  IMG_1954 150 avond bij Vreeland Loenderveenseplas

wandeling nr. 4

een serie dagwandelingen door noord-holland  -  20 tot 25 km  -  uitstekend bereikbaar per openbaar vervoer

deze wandeling:  22 km  -  tekst en foto’s:  anne lever ©

laatste update november 2010

nu met veel foto’s

alle wandelingen zijn aan te klikken in de linkerkolom.

op de hoogte blijven?

mail naar contact@hoogtelijnen.nl en vermeld:

‘aanmelden nieuwsbrief hoogtelijnen’.

de e-nieuwsbrief verschijnt onregelmatig.

Vertrek: NS-station Hollandsche Rading

Aankomst: Loenen of Nieuwersluis  (bus 120 Amsterdam – Utrecht)

Splitsen: De route is desgewenst in tweeën te splitsen: bussen Hilversums Meent (zie in de tekst)

Dienstregelingen: Informatie vind je op www.9292ov.nl of www.ns.nl

Over de wandeling

Landschap, wegen & paden. De route leid je door een grote variatie aan landschappen: bos, hei, plassen, rivier & polder. Tevens een rondtocht over het terrein van voormalig sanatorium Zonnestraal van architect Duiker – sinds nov. 2010 geplaatst op de Voorlopige Lijst Werelderfgoed.

De route loopt voor een flink deel over onverharde of half-verharde paden. Uitzonderingen: het middendeel, met Zonnestraal en een stukje Kerkelanden (buitenwijk van Hilversum) en het laatste deel, langs de Vecht (nauwelijks autoverkeer).

Drukte. Op zomerdagen kan het, vooral tijdens de zomervakantie, druk zijn op de plassen (geronk van motorbootjes, een enkele keer zelfs met versterkte muziek) en ook het vliegveldje bij Hilversum kan voor wat onrust zorgen. Natuurlijk zijn er ook op het land recreanten, maar dat zijn fietsers, wandelaars en hondenuitlaters.

Op vele dagen in het jaar echter kun je een groot deel van de route genieten van het prachtige landschap en van... de stilte.

Afstand. De hierboven genoemde afstand van 22 km is globaal, de tijden in de tekst zijn zonder pauzes en met een ‘gemiddelde’ snelheid (niet slenteren maar ook geen ‘nordic walking’-achtig tempo).

Detailkaart. Een detailkaart meenemen is handig, bijvoorbeeld de uitstekende wandelkaart ‘Gooi en Vechtstreek’ van ANWB/Natuurmonumenten.

Horeca en winkels. Onderweg vind je horeca in Hollandsche Rading, op het terrein van Zonnestraal, in Vreeland, Loenen en Nieuwersluis (meer info in de routebeschrijving). Winkels tref je aan in de drie laatstgenoemde plaatsen, dus alleen aan het einde van de wandeling.

Hond. Tijdens deze dagtocht kan de hond mee. Op delen van het traject is aanlijnen verplicht.

Achtergrondinformatie. Verwijzingen naar literatuur en andere websites vind je onderaan deze pagina.

Hollandsche Rading (NS-station)

Van NS-station Hollandsche Rading tot Hoorneboegse Heide = ongeveer 1 uur.

Na 50 meter de route gevolgd te hebben vind je rechts een manege met taverne, en even verderop, aan de provinciale weg, rechts café-restaurant ‘Eeterij de Vuursche Dreef’ en links een Chinees Restaurant.

Je loopt het perron af tot aan de weg. Komend uit de richting Utrecht sla je rechtsaf, het spoor over. Komend uit de richting A’dam/Weesp/Hilversum sla je bij de weg linksaf.

Na zo’n 100m deze weg gevolgd te hebben, kom je bij een provinciale weg. Oversteken. Je gaat rechtdoor (= Graaf Floris V weg).

Bij het bord dat het einde van de bebouwde kom van Hollandsche Rading aangeeft, ga je rechtsaf door een hek, het landgoed ‘Einde Gooi’ op. Je volgt het pad door het bos. Oude beuken, weilandjes.

Over Einde Gooi

Einde Gooi is een landgoed dat in 1837 werd aangelegd op een voormalig heidegebied, op de overgang van de droge zandgronden van het Gooi en het lagergelegen, Utrechtse natte veenweidegebied. Daarom is hier een grote variatie aan planten te vinden, vooral in de randen van de weilanden. Let (langs de lanen) ook op het lelietje-van-dalen en de wilde hyacint. In de houtwallen groeien eikvarens en in de sloten bloeit de zeldzame waterviolier.

Fauna: er zijn veel zangvogels en ook reeën, vossen en dassen (die via de dassentunnels onder de A27 naar het bos aan de oostkant kunnen).

Het landgoed is 156 ha groot en sinds 1976 in bezit van Natuurmonumenten.

IMG_1810 800

Landgoed Einde Gooi, met op de achtergrond een van de kleine weilandjes.

Na een weilandje aan je linkerhand, volg je het pad nog zo’n 50 meter. Dan sla je scherp linksaf, een rechte beukenlaan in.

Je bereikt de schilderachtige buitenplaats (boerderij). Hou deze aan je linkerhand. Voorbij het landhuis en precies vóór het laatste bouwwerk, een grote schuur, ga je rechtsaf een pad in (een veldje hou je nu aan je rechterhand).

Negeer de zijpaden en blijf het pad volgen tot aan een kanaaltje. Dit is het Tienhovens Kanaal. Hier ga je rechtsaf het karrenpad op, dat je volgt totdat je bij een asfaltweg komt (Noodweg).

IMG_1823 ROT 800.jpg

IMG_1826 350.jpg  IMG_1825 350.jpg

IMG_1828 800.jpg

Grote foto boven en kleine foto’s midden: bij de buitenplaats op landgoed ‘Einde Gooi’. Daaronder: richting Tienhovens Kanaal.

IMG_1830 800.jpg

Tienhovens Kanaal en karrenpad (Huydecoopersweg). Het kanaal was ooit bedoeld als vaarweg tussen de Utrechtse Vecht, hier tien kilometer vandaan, en de toenmalige Zuiderzee. Bij Laren wilde men aansluiten op de Gooyergracht. Lopend over de Zwarte Bergseweg (zie de routetekst hieronder) wordt duidelijk dat men vastliep in de voet van de Gooise stuwwallen: het kanaal eindigt ‘in het niets’. Het Tienhovens Kanaal is nu een belangrijk leefgebied voor de beschermde kamsalamander.

Je steekt de Noodweg over en gaat rechtdoor, de Zwarte Bergseweg op. Na ± 100 m. ga je over een wildrooster en volgt dan schuin naar links een fietspad. Vijftig meter, waar het fietspad naar rechts buigt, ga je rechtdoor, het smalle zandpad op. Dit gebiedje heet Hoorneboeg.

Daar waar je een hek bereikt (met een betonnen paaltje met in rood ‘10’) sla je linksaf. Aan je linkerhand heb je nu een vrijwel dichtgegroeide heide. Je volgt het hek (aan je rechterhand), dat staat om conferentiecentrum Hoorneboeg. Ter hoogte van een gebouw veel braamstruiken.

Als de hei opener wordt, komt er van linksachter een pad. Negeer dit, evenals een paadje schuin naar links. Blijf dus nog heel even het hek volgen.

Bij een betonnen paaltje met voetafdruk ga je naar links. Volg het pad langs een tweede paaltje. (Deze paaltjes markeren het 25 km. lange voetstappenpad rond Hilversum.)

Even loop je parallel aan een fietspad, dan steek je, het zandpad volgend, over. Daar staat weer een paaltje met voetafdruk.

Als je het fietspad even een paar meter verder zou volgen, kom je bij een bankje met uitzicht, onder een tamelijk grote eik.

IMG_1846 800.jpg

Hoog punt (met bankje) op de Hoorneboegse Heide.

Over de Hoorneboegse Heide

Op de Hoorneboegseheide laten velen hun hondje uit. Een vraag voor op het bankje: waarom kiest de Gooier ofwel een jachthondje ofwel een grote rashond?

Ook in andere opzichten is deze heide interessant, bijvoorbeeld vanwege het oplopende terrein, de grote poel (met kamsalamanders) aan de westkant en de bossen rondom, die van heel verschillende origine en aard zijn.

IMG_1851 800.jpg

Terugblik op de Hoorneboegse Heide.

Hoorneboegse Heide

Van Hoorneboegse Heide [via Zonnestraal] naar Kromme Rade = ongeveer 1u10

Dus: je steekt het fietspad schuin over en volgt aan de overkant weer het zandpad (met betonnen paaltje). Het pad voert je langs drie prachtige veelstammige lijsterbessen, waarvan de derde zowat vergroeid is met een eik.

Bij een kruising van paden ga je linksaf (niet: schuin naar links, maar echt linksaf).

Na 25 meter is de volgende kruising: rechtdoor.

Weer 25 meter verder kruis je een fietspad: ook hier rechtdoor: een klein paadje dat naar het bos leidt.

In het (lage) bos negeer je kleine paadjes naar links en naar rechts. Bij het hek (van Zonnestraal, zie onder) ga je naar rechts. Het hek blijf je volgen (je houdt het aan je linkerhand), ook als het naar links buigt. Hier volg je een breed bospad tot waar dat een fietspad kruist.

Bij het fietspad ga je linksaf, over het wildrooster (dus door het hek). Zo kom je op het terrein van het voormalige sanatorium en ziekenhuis Zonnestraal.

Variant

In feite vormt de route nu een korte excursie naar dit architectonische wonder. Al is het een aanrader: heb je hier geen zin in (of tijd voor), dan ga je niet linksaf door het hek, maar blijf je het hek volgen tot je vlak bij de hoofduitgang van Zonnestraal op een asfaltweg uitkomt. Ga door de hoofduitgang en je staat op de Van Ghentlaan, waar je de route weer oppikt.

Je gaat dus linksaf over het wildrooster en komt op het terrein van Zonnestraal. De route die hier is beschreven, is slechts een eerste en onvolledige kennismaking. Wil je alles zien, dan moet je er meer tijd voor uittrekken.

Volg het fietspad tot de asfaltweg (aan de overkant het witte huis). Hier sla je linksaf. Volg deze weg tot je aan je linkerkant de oude werkplaatsen ziet.

Over sanatorium en ziekenhuis Zonnestraal

Ooit een heidegebied, eigendom van de graven van Holland en gepacht door de Gooiers. Bebost door Eduard Emtinck uit Loosdrecht (1683). Eind 18e eeuw werd het bos geheel gekapt.

In 1800 werd er opnieuw bos aangeplant voor houtproductie en in 1802 werd er een bouwmanswoning gebouwd. In 1911 werd deze woning vervangen door een boswachterswoning, die als uitspanning werd gebruikt.

Op 17 juni 1911 kocht Frederik Smidt (1859 - 1918) het bos om het als landgoed te ontwikkelen. Hij liet een villa (Pampahoeve) bouwen en daarachter een tuin aanleggen

Na de dood van Smidt in 1918 werd het landgoed in 1919 aangekocht door de Stichting Diamantbewerkers Koperen Stelenfonds "Nieuwe Levenskracht" om er een arbeidskolonie voor tbc-lijders in te richten. Het geld werd bijeengebracht door het verzamelen van de kapotte koperen steeltjes waarmee de diamanten werden vastgezet (voor de bewerking en het terugwinnen van diamantpoeder uit het boort = afvalproduct van het slijpen).

In 1928 werd het sanatorium geopend: het complex werd ontworpen door de architect J.Duiker, samen met B.Bijvoet en J.G. Wiebenga.

In 1957 werden de gebouwen als ziekenhuis in gebruik genomen. In 1993 werd het ziekenhuis gesloten en vrijwel het hele complex verlaten. Het verval trad in, maar inmiddels is een groot restauratieplan al in een vergevorderd stadium. Het zijn nu beschermde monumenten van het Nieuwe Bouwen.

IMG_7479 350.jpg  IMG_7488 350.jpg

IMG_1870 800

IMG_1874 SEL 350.jpg IMG_1875 ROT SEL 350.jpg

Kleine foto linksboven: een van de werkplaatsen. Kleine foto rechtsonder: het prof. Henri ter Meulenplantsoen. Overige foto’s: het hoofdgebouw.

Bij de oude werkplaatsen ga je naar rechts. Je bereikt het gerestaureerde hoofdgebouw. Je gaat de onderdoorgang door.

Links zie je nu het prof. Henri ter Meulenpaviljoen. Hier is nu gevestigd Brasserie Sparkling (ma. gesloten – kijk voor openingstijden op hun site).

Meteen na de onderdoorgang van het hoofdgebouw sla je rechtsaf, een klein voetpaadje op, langs een muurtje en na korte onderbreking nog een muurtje. Dit paadje buigt naar links en komt uit op een weg: ga naar rechts en volg deze weg tot je aan je linkerhand de Zonnehoeve ziet. Je komt hier uit bij de hoofdweg (daar was je al eerder), en gaat deze naar links op. Je volgt de weg tot de uitgang.

Je komt uit op de Van Ghentlaan (hier vind je bussen voor Hilversum e.o.). Je gaat linksaf en volgt de Van Gendtlaan (ook daar waar hij voor verkeer is afgesloten) tot aan de rotonde.

Hier steek je over en gaat langs het witte huis de Raaweg in. Je loopt deze weg helemaal af: aan het einde, bij een tuincentrum, buigt de weg scherp naar rechts en komt uit op de Kerkelandenlaan.

Daar sla je linksaf en volgt deze weg (door de Hilversumse wijk Kerkelanden) totdat hij een scherpe bocht naar rechts maakt. Hier ga je rechtdoor over een voetpad, tussen laagbouw (links) en lage gele flats (rechts) door. Na zo’n 50 m., bij een speelplaatsje, ga je rechtsaf. Na enkele meters volgt een kruising met de Ludgeruslaan: je gaat rechtdoor, de Willibrorduslaan in. Zo bereik je al snel een fietspad, dat je naar links opgaat.

Bij de enorme geluidswal komt het fietspad uit op het fietspad langs de drukke provinciale weg. Hier ga je linksaf, richting ’s Graveland/Vreeland. (Nog heel even volhouden en het wordt weer prachtig...)

Je loopt langs de provinciale weg. Kort na elkaar zijn er twee punten met stoplichten. Bij de tweede stoplichten ga je, het is net over de brug, linksaf (richting Loosdrecht). Dit is de ’s Gravelandsevaartweg (met links een sluisje), die je zo’n 250 meter moet volgen.

Bij het Tolhuis en het bruggetje ga je rechtsaf, een half verhard weggetje op dat Kromme Rade heet.

Kromme Rade

Van Kromme Rade naar de Vecht bij Vreeland = ongeveer 1u10)

Eerst loop je nog ‘half verhard’ (rechts natuurgebied Het Hol). Bij het laatste huis, boerderij Pleitenburgh, loop je verder over een graskade (links natuurgebied de Loosdrechtse Plassen). Hier loopt langs het pad een kanoroute, maar daar zul je weinig last van hebben. Noord-Holland is ineens groot en stil.

Over Kromme rade, Vuntus en Het Hol

De Kromme Rade is 4 km. lang. Dit pad, grotendeels van gras, ligt op de oude grens tussen Utrecht en Holland. Het woord Rade is afgeleid van rooien of raaien, wat zoveel wil zeggen als: een grens trekken.

Ten zuiden van het pad (dus aan je linkerhand) ligt het mooie moerasgebied Vuntus. Het is onderdeel van de Loosdrechtse Plassen.

Aan de andere kant van het pad ligt Het Hol. Hier komt veel kwelwater uit de grond. Ook vind je er trilvenen, stukken plantendek die op het water drijven. Dit groeit aan vanwege verlanding. Hierop groeien zeldzame plantensoorten (o.a. orchideeën, moeraskartelblad en slank wollegras).

Verder in het gebied: echte koekoeksbloem, grote boterbloem en dotterbloem. En in het water: waterviolier, krabbenscheer, mattenbies en pijlkruid.

Wat betreft soorten en bewoning (bijv. moerasvogels als roerdomp, grauwe gans en zwarte stern) lijken de plassen hier veel op de Ankeveense Plassen (zie wandeling 2), maar het water is anders van samenstelling: het kleurt bruin vanwege het ijzerhoudende kwelwater uit de Gooise stuwwalheuvels (waar je dus net vandaan komt).

IMG_1907 350    IMG_1921 350

IMG_1924 800

IMG_1922 350   IMG_1929 350

IMG_1928 800

IMG_1932 350  IMG_1933 350

IMG_1239 800

Foto’s vanaf de Kromme Rade. Op de middelste van de drie grote foto’s: het kerkje van Oud-Loosdrecht.

Volg het pad tot je - het moest ééns gebeuren - een weg kruist. Steek over en ga rechtdoor: hier begint een onverhard fietspad (de Dirck A. Lambertszkade) dat je ‘door het water’ voert, nl tussen de Wijde Blik en de Loenderveense Plas door.

Over Wijde Blik, Loenderveense Plas en Terra Nova

De Wijde Blik (aan je rechterhand) is niet alleen het terrein voor zeil- en motorbootjes, maar ook voor futen, eenden en aalscholvers. Bewonder ook de prachtige essen op het dijkje: ze zijn in de loop van de tijd vaak tot even boven de grond afgezaagd en moeten gezien de doorsnede bij de grond oeroud zijn.

De Loenderveense Plas (links) is voor recreatie afgesloten. Het is bestemd voor de drinkwatervoorziening.

In de plas bevindt zich de door kaden afgescheiden Waterleidingplas, die niet in verbinding staat met de andere plassen. De nieuwe vogeluitkijktoren biedt zicht op deze plas in een plas.

Het laatste gedeelte van de Loenderveense Plas (dus voorbij de Waterleidingplas) worrdt ook met Terra Nova aangeduid. Terra Nova is een aan de Vecht gelegen landgoed en natuurgebied met veenplassen.

IMG_1934 loenderveense plas 350   IMG_1940 350

IMG_1954 800 avond bij Vreeland Loenderveenseplas

IMG_1945 350 nieuwe vogeluitkijk waterleidingplas   IMG_1961 350 lambrechtszkade richting vecht

Kleine foto’s boven: de Loenderveense Plas.  Kleine foto’s onder: uitkijkpunt richting Waterleidingplas (l) en het einde van de Lambrechtszkade, met op de achtergrond huizen aan de Vecht.  Grote foto: Terra Nova bij zonsondergang.

Volg dit (fiets-)pad over de Lambrechtszkade (alleen het laatste stukje is verhard) tot je niet verder rechtdoor kunt omdat je het riviertje de Vecht hebt bereikt.

Variant:

De hoofdroute loopt aan de overkant van de Vecht. Daarvoor moet je even ‘omlopen’. Wil je via de kortste route naar Loenen, ga dan, aangekomen bij de Vecht, niet rechtsaf maar linksaf: volg het weggetje langs het riviertje tot je Loenen bereikt. Steek daar de ophaalbrug over.

Ga bij de Vecht rechtsaf, het asfaltweggetje op, tot aan de provinciale weg bij Vreeland (bushalte).

De Vecht bij Vreeland

Van de Vecht bij Vreeland tot Nieuwersluis: ca. 1u

Je kunt even Vreeland inlopen, er zijn bijvoorbeeld café’s en restaurants. Ook verderop, in Loenen, zijn overigens winkels (o.a. supermarkt) en veel horeca .

Ga bij de provinciale weg linksaf, dus steek de brug over. Ga meteen aan de overkant weer links zodat je aan de andere kant van de Vecht langs de rivier komt te lopen (in feite heb je dus even een ommetje gemaakt om over de Vecht te kunnen komen.)

Na ongeveer 200 meter (bij huisnummer 4, boerderij Sans Souci) ga je het voetpad op dat het water volgt en langs woonboten voert. Volg dit pad tot je gedwongen wordt rechtsaf te gaan. Dan kom je weer op de weg.

Je volgt tot in Loenen dit stille weggetje: hier en daar hebben wandelaars een paadje laten ontstaan in de grasberm, zodat je kunt kiezen tussen asfalt of gras.

IMG_7506 800

IMG_1962 350 huizen aan de vecht oostzijde    IMG_1974 350 vecht vanaf de oostzijde tussen vreeland en loenen

IMG_1978 ROT SEL 800

Foto boven: de Vecht vanaf de brug bij Vreeland. Kleine foto’s midden: huizen langs de Vecht (l) en uitzicht op Vecht en polderland (r). Foto onder: avond in Loenen, met de ophaalbrug over de Vecht en de toren van de laatgotische kruiskerk.

Over Loenen

De naam Loenen is afkomstig van Lona of Lonen: bossstreek. Loenen is heden ten dage omgeven door prachtige buitenplaatsen.

De Ludgeruskerk is een laatgotische kruiskerk uit de 15e en 16e eeuw. Een flink deel van de kerk moest een halve eeuw geleden na een brand geheel gerestaureerd worden.

In de Dorpsstraat staan nog huizen in de typische Vechtstijl, met overtuinen aan de rivier.

Dus: je komt in Loenen, loopt langs de oude kerk en gaat rechtdoor (Dorpsstraat).

De meeste horeca bereik je, door voorbij het kerkplein even het straatje rechtsaf in te gaan: van café en snackbar tot eeterij – sorry, ik kan ook niet helpen dat een restaurant in deze contreien zo heet (prik er een vorkje).

Bij de Cronenburgherlaan linksaf en dan rechtsaf het fietspad op langs de Vecht. Aan de overkant een van de fraaie oude buitenhuizen en even verder het prachtige brughuis.

Steek de autoweg over en ga rechtdoor. Je blijft dus de Vecht volgen, nu over een voetpad. Volg dit pad tot je vlakbij Nieuwersluis op de weg komt: het eindpunt van deze tocht.

De bushalte vind je door de weg 50 meter te volgen. Tevens horeca.

Nieuwersluis

Bushalte bus 120 van Utrecht naar Amsterdam v.v.

Nescio, natuurdagboek 1945-1946

19 maart di. Met de trein heen en weer naar Nieuwersluis. Gewandeld: Vecht, over de nieuwe brug boven Loenen, rechtuit langs het fort en tusschen de plassen, linksaf naar de driesprong bij Oud-Loosdrecht. Café aan den plas gesloten. Doorgelopen naar Kortenhoef. Vandaar: Vreeland, Oostzij Vecht tot Loenen oude wip brug over, westzij Vecht naar Nieuwersluis en station. Gewandeld van kwart voor tienen tot en met half vijf met rust in Kortenhoef, "de Nederlanden" (Vreeland) en cafeetje in Loenen. Kleine lammetjes, krokussen en in Kortenhoef een citroenvlindertje.

Bronnen en verwijzingen

> Natuurgids van Noord-Holland, uitg. NHs-landschap, 1996

> landgoed zonnestraal

> tgooi: info zonnestraal

> voorlopige Lijst Werelderfgoed

> de natuurwegwijzer

> natuurmonumenten

> natuurkaart

Indeling van de wandelingen naar regio

Vanaf nr 01 (ten Z. en ten Z.O. van Amsterdam): het Gooi + veen- en plassengebied.

Vanaf nr 11 (de duinen en omgeving): Kennemerland.

Vanaf nr 21 (ten N. en N.O. van Amsterdam): Waterland + Zaanstreek en de polders

Verantwoordelijkheid

Hoewel de route met zorg werd beschreven, kan er altijd iets anders zijn (geworden). Je loopt uiteraard voor eigen verantwoordelijkheid.

Contact

Je ervaringen verwerk ik heel graag in de teksten. Stuur je opmerkingen, aanvullingen en tips over route, flora, fauna, geschiedenis, relevante links enzovoort naar hoogtelijnen – zie onder.

En natuurlijk vind ik het ook leuk als je me gewoon laat weten dat je van de beschrijvingen gebruik hebt gemaakt.

op de hoogte blijven?

stuur dan een e-mail aan contact@hoogtelijnen.nl en vermeld:

‘aanmelden mailinglist Hoogtelijnen’.

webpagina van www.hoogtelijnen.nl  sinds augustus 2004  -  contact@hoogtelijnen.nl